Kaffelur – tupplur eller kaffe?

 

Tupplur eller en kaffekopp?

Om man snabbt vill bli riktigt pigg, bör man då välja en tupplur eller dricka en kopp kaffe? Det mest effektiva svaret verkar vara att välja vara båda två enligt forskare i Storbritannien och Japan. Har du 20 minuter över, drick en kopp kaffe och ta en kort tupplur direkt efteråt.

Hur fungerar då detta? Stör inte kaffe sömnen? För att förstå sömnens och kaffets effekt på hjärnan behöver vi förstå adenosin.

Adenosin, sömn och kaffe

När du dricker kaffe kommer kroppen att börja processa detta. Koffeinet tas upp i tunntarmen, och börjar där sin vandring runt i kroppen.

I hjärnan kommer receptorerna som normalt håller adenosin att istället ta emot koffein. Dessa receptorer reagerar normalt på adenosin – vilket är en biprodukt av hjärnaktivitet – och gör att du känner dig trött. När koffeinet istället sitter på receptorerna, blockeras adenosinet och du kommer inte att känna dig lika trött.

Adenosinet och koffeinet ”tävlar” om receptorerna, vilket innebär att koffeinet inte kan ta bort all trötthet. Och här kommer det fina med en kaffelur.

Tuppluren rensar adenosin

En kort tupplur kommer att rensa receptorerna från adenosin. För att få maximal utdelning på sitt koffein kan man därför dricka en kopp kaffe innan sin tupplur. En kort stunds sömn(15-20 minuter) senare är adenosinet borta från receptorerna, lagom tills dess att koffeinet tagits upp av kroppen och är redo att sätta sig på hjärnans receptorer.

Det är viktigt att hålla sig till en kort tupplur, eftersom kroppen annars går in i djupsömn vilket gör det betydligt jobbigare att vakna igen när tuppluren är över.

Forskning bekräftar effekten av en kaffelur

Forskare i Storbritannien testade detta[1] genom att låta deltagare i en studie antingen ta en ”kaffelur”, bara dricka kaffe, eller dricka koffeinfritt placebo. Därefter testades deltagarna i en körsimulator. Deltagarna som först drack kaffe, och sedan tog en kort tupplur presterade bäst. Detta även om de hade svårt att somna och bara låg och halvsov i 15 minuter.

Japansk forskning[2] visar att de som tog en kaffelur presterade bättre i ett minnestest än de som bara tog en tupplur, och än de som dessutom tvättade ansiktet efter tuppluren var över.

Så nästa gång du känner för en kort tupplur, prova att dricka en kopp kaffe direkt innan för att maximera effekten!

 

/Jakob

 

[1]:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8936399

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9401427

[2]:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1388245703002554

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *